חטיבת התחדשות עירונית

מהי התחדשות עירונית?

התחדשות עירונית הינה שם כללי לתיאור תהליך של חידוש המרקם העירוני בשיתוף מנהלת התחדשות עירונית, יזמים ודיירים ותיקים.

פרויקטי התחדשות עירונית מתחלקים לשלושה סוגים, כאשר פינוי בינוי ותמ"א 38/2 מתייחסים לתהליכים שונים של הריסה ובניה מחדש ותמ"א 38/1 מתייחס לחיזוק, מיגון ושיפוץ מבנים קיימים.
בפרויקטים של הריסה ובניה מדובר בשדרוג משמעותי של איכות החיים בהיבטי המבנה וסביבתו, לרבות תכנון וביצוע תשתיות מחודשות, תכנון מערך תנועה בהתאם לתקנים עדכניים וכן הקמת מבנים איתנים ובטוחים וכן ממוגנים מבחינה ביטחונית.

במילים פשוטות יותר, לאחר תהליך תכנוני מול מנהלת התחדשות עירונית והרשות המקומית, הורסים את המבנים הישנים ובונים מתחם מגורים חדש הכולל בד"כ מסחר ומבני ציבור לרווחת הדיירים.
מי מממן את הפרויקט? הדירות החדשות שנבנות שאינן שייכות לדיירים הוותיקים שייכות ליזם ולמעשה מממנות את עלויות הקמת הפרויקט.

מה ההבדל בין תמ"א 38/2 לפינוי בינוי?

נתחיל בהתחלה, בשני מסלולי הפרויקטים מדובר בהריסה של המבנים הישנים והקמה של המבנים החדשים, בשני מסלולי הפרויקטים היזם נדרש להחתים 100% מהדיירים, אך קיימים הבדלים רבים ביתר ההיבטים אשר נרחיב עליהם להלן.

תמ"א 38/2 הינו תהליך קצר ופשוט יותר היות ותמ"א 38 הינה תכנית אשר מכוחה ניתן להגיש בקשה להיתר בניה. זאת להבדיל מפינוי בינוי, אשר דורש הכנת תכנית בנין עיר חדשה (מה שנקרא "שינוי תב"ע") ולאחר מכן הגשת בקשה להיתר בניה בהתבסס על התב"ע החדשה. לצורך השוואה, משך הזמן המוערך של מסלול תמ"א 38/2 הינו מוערך כ-3-4 שנים ואילו מסלול פינוי בינוי מוערך בכ-5-8 שנים (טווח רחב של שנים בשל חוסר הודאות שבתהליך שינוי התב"ע).

111
222

מה נוטה לקדם הרשות המקומית?

מבחינת הרשות המקומית יש עדיפות ברורה למתחם פינוי בינוי, הרי שבמסלול זה האזור המיועד לפינוי בינוי, הריסה ובניה מחדש, כולל רחובות שלמים ועל כן בד"כ במסגרת עבודות הפרויקט יבוצע חידוש נרחב של התשתיות העירוניות המקומיות וכן השבחת המתחם בפארקים ומבני ציבור לרווחת הדיירים, כמובן שהכול כפוף להחלטות הרשות המקומית.

גם התמורות ליזם שונות בין שני מסלולי הפרויקטים. התמורות בתמ"א 38 מוגדרות בהוראות התוכנית.
תיקון 3 א' להוראות התוכנית מגדיר את סל הזכויות: תוספת 1.5 קומות עבור בניין בן קומה אחת, תוספת 2.5 קומות עבור בניין בין 2 קומות, תוספת 3 קומות עבור בניין בין 3 קומות ותוספת 3.5 קומות עבור בניין בין 4 קומות ומעלה. הכול בכפוף להסכמת הרשות המקומית.

מאידך, בפינוי בינוי תמורת היזם נקבעת בהתאם לתקן 21 אשר תפקידו לאזן בין האינטרסים של היזם, הדיירים והרשות המקומית. בהתאם לכך יקבע מס' יחידות הדיור שיקבל היזם על מנת לממן את בניית הדירות של הדיירים הוותיקים.

פרוייקטים

גם הבניין שלכם יכול להפוך לחדש ומודרני!

מרגישים שהגיע הזמן לשדרג את איכות החיים בבניין שלכם? פרויקט התחדשות עירונית יכול להפוך את המבנה הישן שלכם לבית מודרני ומתקדם. השאירו פרטים ונבדוק יחד את הפוטנציאל של הבניין שלכם.

צוות התכנון שלנו

אלעד קופלמן2

אלעד קופלמן

מנהל פרויקטים

ריטה ריסקין

ריטה ריסקין

תחום אדריכלות

רבקה מלכה

רבקה מלכה

תחום פיתוח ונוף

עמיר גל

עמיר גל

תחום הנדסה

מילון מונחים

כאן תוכלו ללמוד את משמעותם המעשית של מושגים נפוצים בתחום ההתחדשות העירונית, ובכך להבין את התהליך המורכב הכרוך בתחום זה. יודגש, כי ההגדרות המוצעות במילון זה אינן מהוות הגדרה משפטית למושגים אלו או הסבר ממצה למשמעותם המשפטית, ולעניין זה, יש לפנות לחוקים הרלוונטיים. לשם הבנת תהליך ההתחדשות העירונית כמכלול, אתם מוזמנים לפנות אלינו ולקבל מענה מקצועי ומפורט בהתאם לסוגיה הרלוונטית.

אגרות והיטלים

בנק מלווה

בעל דירה סרבן

דו”ח אפס

הערת אזהרה

הפקדת תכנית

היתר בניה

ועד מייצג בבניין

שאלות נפוצות

תחום ההתחדשות העירונית מעלה שאלות רבות. על מנת שתהיה לכם הבנה מלאה על התהליך, ריכזנו עבורכם שאלות נפוצות. כך תוכלו להבין את הסיכונים, את היתרונות, ואת שלבי התהליך.
יש לכם שאלות נוספות? צרו אתנו קשר ונשמח לענות לכם על כל השאלות.

מינהלת התחדשות עירונית הינה זרוע של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית הפועלת בתחום הרשות המקומית, במטרה לקדם פרויקטים של התחדשות עירונית באותן רשויות.

שלב ראשון: קבלת החלטה עקרונית לביצוע הפרויקט
יש לבדוק האם הבית שלכם מותאם לפרויקט התחדשות עירונית והאם יש כדאיות כלכלית ליזם הפרויקט לקדם אותו, לבדיקת היתכנות מוקדמת לחצו כאן.
היזמים בונים כנגד קבלת זכויות בנייה להקמת דירות נוספות. את הדירות הנוספות מוכרים היזמים לצורך כיסוי העלויות הדרושות להקמת הדירות החדשות לדיירים הקיימים.

שלב שני: הגעה להסכמות ובחירת נציגות דיירים
בשלב זה יש לבדוק האם יש נכונות לקדם פרויקט שכזה עם שאר הדיירים בבניין ובמקרה הצורך גם עם הדיירים בבניינים הסמוכים.

שלב שלישי: התקשרויות עם אנשי מקצועות מייעצים
בשלב זה כדאי להתקשר עם בעלי מקצוע שונים כגון עורך דין דיירים שייצג אתכם מול היזם. מומלץ לעשות שימוש בהסכם למתן שירותים משפטיים.

שלב רביעי: בחירת יזם והתקשרות עימו (בליווי עורך דין)
בשלב זה יש להתקשר עם יזם בליווי עורך הדין שלכם.

שלב חמישי: תכנון הפרויקט וקבלת היתר בנייה
בשלב זה היזם מקדם את תכנון הפרויקט מול מוסדות התכנון, ולאחר אישור התכנון עליו לקבל היתר בנייה מהרשות המקומית.

התקן נקבע על ידי מועצת השמאים במטרה לבחון את כדאיותם הכלכלית של פרויקטי פינוי-בינוי. התקן מגדיר, בין היתר, את הרכיבים האלה:

  • עלויות הכרוכות בביצוע הפרויקט, לרבות תכנון, הריסה, שיווק, מימון, בנייה, מיסוי וכדומה.
  • עלויות הכרוכות בטיפול בדיירים לרבות ערבויות, תשלום שכר דירה לתקופת הבנייה, מימון בעלי מקצוע לייצוג הדיירים, הקמת קרן תחזוקה לבניין וכדומה.
  • הכנסות היזם בפרויקט הצפויות ממכירת דירות שיתווספו כתוצאה מאישור התוכנית.

 

כדי שפרויקט יהיה כדאי מן הבחינה הכלכלית ויאפשר ליזם פרטי לבצע אותו, קבע השמאי הממשלתי שיעורי רווח מינימליים, המשתנים בחלוקה לאזורים גיאוגרפיים. חשוב להבהיר ששיעור הרווח מושפע מגורמים רבים, ויש לבחון כל פרויקט לגופו.

התמורות משתנות בהתאם לסוג הפרויקט (פינוי-בינוי או תמ"א 38) וכן בהתאם למדיניות העירונית.
לחצו כאן ואחד ממנהלי הפרויקטים שלנו יחזור אליכם על מנת לבחון את מתחם המגורים שלכם ולתת לכם חוות דעת מקצועית.

כיום מקובל בשוק ההתחדשות העירונית שהיזמים משלמים על מלוא עלויות הפרויקט. החל בעלויות הבנייה, דרך עלויות שכר הדירה (בפרויקטים של פינוי-בינוי או תמ"א הריסה ובנייה) וכלה בבעלי מקצוע הנותנים שירות לדיירים כגון עורך דין שייצג את הדיירים, מפקח על הבנייה ועוד.

נציגות דיירים מסייעת לבעלי דירות בפרויקט של התחדשות עירונית בהתארגנות לצורך קידום ומימוש הפרויקט ולשמירה על קשר שוטף מול בעלי המקצוע (יזם, עורך דין מייצג דיירים, אדריכל, שמאי, מארגן ועוד), הרשות המקומית ומוסדות התכנון.
הנציגות צריכה להיבחר על ידי בעלי הדירות ואינה חייבת להיות זהה לוועד הבית. עבודת הנציגות נעשית לרוב בהתנדבות, נמשכת על פני שנים רבות וכוללת יכולת הבנה של מורכבות התהליך ויכולת פישוט המידע והעברתו לשאר הדיירים.
חשוב להדגיש שהנציגות הינה גורם שאמור להעביר מידע בין הדיירים והיזם ולבנות ביניהם יחסי אמון. הנציגות אינה ישות משפטית ואינה מוסמכת לחתום בשם בעלי הנכסים ולהחליט החלטות מהותיות בפרויקט. עם זאת, לרוב הסכם עם יזם או עם מארגן כולל מנגנון קבלת החלטות מהיר, שבמסגרתו הנציגות ממונה להיות מוסמכת להחליט החלטות בנוגע להתנהלותו השוטפת של הפרויקט. מומלץ כי בהסכמים יוגבל תפקידה של הנציגות להחלטות שוטפות בלבד, אשר אין להן השלכה מהותית על אופי הפרויקט ועל התנהלותו.

דייר סרבן הוא בעל דירה בבית משותף שמסרב לחתום על הסכם פינוי-בינוי או המתנה את הסכמתו לכך בתנאים בלתי סבירים, לאחר שרוב מיוחס מבין בעלי הדירות במקבץ הסכים לעסקה (רוב מיוחס לעניין זה – 66% מבעלי הדירות במקבץ ולפחות 60% מבעלי הדירות בכל בניין).

דייר סרבן אחראי בנזיקין כלפי שאר בעלי הדירות במקבץ שהסכימו לעסקה, בשל הנזק שנגרם להם עקב אי-ביצוע העסקה. לחילופין, בית המשפט אשר בחן את המקרה וקבע כי סירובו אינו סביר, ראשי למנות עורך דין או רואה חשבון שיחתום במקומו על העסקה. במקרה של דייר סרבן אשר התנגדותו לעסקה נובעת מבנייה או משימוש שלא כדין ברכוש המשותף או בשטח הגובל לבניין, רשאי בית המשפט לקבוע כי זכויותיו של הדייר "עבריין הבנייה" או חלק מהן לא יובאו בחשבון בחישוב הרוב המיוחס.
  • כשהעסקה אינה כדאית מבחינה כלכלית.
  • כשלא הוצעו לבעל הדירה המסרב מגורים חלופיים לתקופת הקמת הבניין החדש או שלא הוצעו מגורים חלופיים הכוללים התאמות אם בעל הדירה המסרב או בן משפחתו המתגורר עמו הוא אדם עם מוגבלות.
  • כשלא הוצעו לבעל הדירה המסרב בטוחות הולמות.
  • כשקיימות נסיבות אישיות מיוחדות של בעל הדירה המסרב שבגינן ביצוע העסקה בתנאים שסוכמו עם שאר בעלי הדירות, אינו סביר עברו.
  • אם בעל הדירה המסרב או בן משפחתו הוא אדם עם מוגבלות והתנאים שנקבעו בחוק בנוגע להתאמות לדירת הקבע החלופית, לא התקיימו.
  • קשיש, שמתקיימים לגביו התנאים המפורטים בסעיף 2 בשאלה המתייחסת לקשישים (תחת נושא "אוכלוסיות מיוחדות", להלן).
  1. היזם מחויב לממן במשך חמש שנים את הפרש הוצאות הניהול והתחזוקה (ועד הבית) בבניין חדש עבור קשישים המקבלים הבטחת הכנסה, אם זו דירתם היחידה.
  2. היזם חייב להציע לקשישים חלופות תמורה ייעודיות עבורם לצד הצעה לדירת התמורה.

 

היזם רשאי לבחור להציע לקשיש אחת מהחלופות האלה:

  1. מתן אפשרות לקשיש לבחור אחת משלוש חלופות מחוץ לפרויקט:
    – מימון מעבר לדיור מוגן ותשלום ההפרש הכספי עד לשווי דירת התמורה שהיה זכאי לה בפרויקט.
    – רכישת דירה חלופית על ידי היזם עבור הקשיש, בשווי דירת התמורה.
    – קבלת שווי דירת התמורה במזומן לשם רכישת דירה חלופית על ידי הקשיש, לא יאוחר ממועד הפינוי.

    על פי החוק, היזם נדרש להציע לקשישים בני 75 ומעלה פתרון דיור מחוץ לפרויקט, אשר יחסוך את הצורך במעבר לשכירות, באחת משלוש החלופות שבסעיף זה.

  2. מתן שתי דירות קטנות במסגרת הפרויקט בשווי מצטבר של דירת התמורה.
  3. מתן דירה חדשה בפרויקט הקטנה מדירת התמורה, בתוספת תשלומי איזון עד לשווי דירת התמורה.

 

הגדרת "דייר קשיש": בעל דירה המתגורר בדירה שנתיים לפחות ומלאו לו 70 שנים עד מועד חתימת בעל הדירה הראשון בבית המשותף על הסכם עם היזם.

לפרטים נוספים על חטיבת התחדשות עירונית

לוגו מודלית התחדשות עירונית

לציבור הדיירים שלנו
ברגר - יעקב אבינו - אלכסנדר ינאי

רצינו לעדכן אתכם שהוגשה תכנית מטעמנו
למנהלת התחדשות עירונית בעיריית באר-שבע.
נמשיך לעדכן אתכם בהתפתחויות

צוות מודלית התחדשות עירונית

דילוג לתוכן